Handleiding voor het vinden van de juiste hardloopschoen

925x367_large
Waar moet je op letten bij het kopen van een hardloopschoen?

Een comfortabele hardloopschoen is een schoen die goed past, maar het is niet altijd gemakkelijk er een te vinden. Er gaat een hele wetenschap schuil achter de manier waarop je loopt en hardloopt (je looppatroon). Omdat je veel tijd doorbrengt in een paar schoenen, loont het de moeite je persoonlijke loopstijl te leren kennen om een paar sportschoenen te vinden die perfect passen.

"Nadat ik 45 km van de 72 km had afgelegd, vroeg ik mijn vrouw in een nabijgelegen drankstop om me mijn voetverzorgingskit te brengen. Het leek me niet zo’n goed teken dat mijn voorheen witte sportschoenen rood van het bloed waren - aan de buitenkant." Hoewel de ervaring van deze Zweedse hardloper vrij extreem is, doen er genoeg gruwelverhalen de ronde in de hardloopwereld over de gevolgen van slecht passende schoenen. Veel (zo niet de meeste) van de veelvoorkomende situaties met gebroken teennagels of uitputtende blaren kunnen voorkomen worden door een beetje extra tijd te besteden aan het vinden van de juiste hardloopschoen. Dat betekent de juiste schoen voor je sport, je gewicht, je looppatroon en pronatie en het type ondergrond waarop je loopt. Elk van deze factoren vind je ook terug in de ASICS Schoenadviseur, waar je snel een schoen kunt vinden die perfect aansluit op jouw behoeften.

1. Gebruiksdoel
De enorme keuze aan schoenen in een winkel kan ontmoedigend zijn. Toch kun je een groot aantal modellen meteen al uitsluiten door te focussen op wat je precies met je schoenen wilt doen. Loop je meestal op de weg, op een atletiekbaan of misschien op een bospad? Voor al deze ondergronden heb je een ander type schoen nodig. Een ander basisonderscheid is tussen wedstrijd- en trainingsschoenen.

2. Pronatietype
Pronatie is de term die wordt gebruikt voor de manier waarop je voet de pas afwikkelt wanneer je loopt en hardloopt. In feite moet je weten wat je pronatietype is, voordat je eender welke sportschoen koopt. Dit is precies het soort kennis dat, als je je eraan houdt, bloedblaren en dergelijke kan voorkomen. Elke schoen op de markt is geschikt voor een bepaald pronatietype. Je pronatietype bepaalt hoeveel steun en demping je nodig hebt in je schoen en waar. Je kunt je pronatietype laten bepalen door een deskundige loopanalyse uit te laten voeren – veel gespecialiseerde loopschoenwinkels bieden deze service. Voor een gedetailleerde, maar gemakkelijk te begrijpen handleiding over hoe dit beoordeeld wordt, lees Wat is pronatie.

3. Maat: Lengte
De meeste mensen hebben een zeer vastgeroest idee over hun schoenmaat. Toch is er geen universele richtlijn en de maat van je schoen kan variëren afhankelijk van het type dat je koopt. Wees flexibel wat je schoenmaat betreft en houd rekening met het volgende: je voet heeft meer ruimte nodig naarmate je langer loopt. Hoe verder je loopt, hoe meer je voet van nature uitzet. Dit betekent dat het verstandig is om net een beetje meer ruimte in je schoen te hebben. Globaal genomen moet je een vinger kunnen leggen tussen je grote teen en de punt van je schoen. Misschien heb je zelfs een hele maat groter nodig dan je gewone schoenmaat, als je langere afstanden loopt. Zwarte, gekneusde of zelfs afgebroken teennagels zijn het gevolg van letsel aan de tenen als ze tegen de binnenkant van de schoen stoten. Pas je schoenmaat aan, als dit bij jou het geval is.

4. Maat: Breedte
Voor een goede pasvorm is de breedte van je schoen al even belangrijk als de lengte. Mensen zijn niet altijd perfect geproportioneerd en hebben vaak bredere of smallere voeten dan ‘normaal’. Mensen die problemen hebben met de breedte van een schoen, hebben teveel wrijving tussen hun voet en de schoen met het risico van blaren als gevolg van die beweging. Als je dit probleem herkent uit eigen ervaring, overweeg dan een schoen met een extra brede of smalle leest.

5. Gewicht
Gewicht heeft betrekking op twee zaken. Ten eerste het gewicht van de hardloper. Als je een zware of steviger gebouwde hardloper bent, heb je misschien een schoen nodig die veel steun biedt. Verder is er het gewicht van de schoen. Omdat je je schoenen vele kilometers lang zal aanhebben, geldt doorgaans: hoe lichter, hoe beter. Je voeten moeten je heel lang ondersteunen, daarom moeten je schoenen met je meebewegen en je niet belemmeren. Het goede nieuws is dat schoenen globaal genomen steeds lichter worden, naarmate er nieuwe materialen ontwikkeld worden.

6. Sokken
Als je schoenen koopt, probeer ze dan 's avonds uit (wanneer je voeten iets groter zijn) en probeer ze uit met loopsokken. Er is een uitgebreid gamma van sokken die speciaal ontworpen zijn voor hardlopen en die het comfort en de steun in de schoen sterk verbeteren. Je kunt zelfs sokken kopen die speciaal ontworpen zijn om te passen bij een bepaald schoenmodel, zoals de GEL-NIMBUS sok.

Schoenen en sokken creëren samen de ultieme pasvorm. Ze bieden een gezonde omgeving voor je voeten, waarbij hitte, wrijving en vocht tot een minimum wordt beperkt. Dit komt het comfort ten goede en daarmee ook je prestaties.

Artikelen & Info

Bekijk alle Info